Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Aerill Hassan
0
Assalamualaikum dan salam sejahtera


Atlas (2024) merupakan sebuah filem sains fiksyen / aksi diarahkan oleh Brad Peyton dan ditulis oleh Leo Sardarian dan Aron Eli Coleiti. Produksi bersama antara ASAP Entertainment, Safehouse Pictures, Nuyorican Productions dan Berlanti-Schechter Films, filem ini telah ditayangkan di Netflix pada 24 Mei 2024.

(toc) #title=(Kandungan)

ATLAS (2024)

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Pengarah : Brad Peyton
Penulis : Leo Sardarian / Aron Eli Coleite
Penerbit : Brad Peyton / Jeff Fierson / Joby Harold / Jennifer Lopez / Elaine Goldsmith-Thomas / Benny Medina / Greg Berlanti / Sarah Schechter

Sinematografi : John Schwatzman
Edit : Bob Ducsay

Muzik : Andrew Lockington
Tarikh Tayangan : 24 Mei 2024
Durasi : 120 minit
Bajet  : $USD 100 Juta

Rotten Tomatoes : 19%
Metacritic : 37/100

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

BARISAN PELAKON FILEM ATLAS (2024)

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?
  • Jennifer Lopez sebagai Atlas Shepherd
  • Simu Liu sebagai Harlan Shepherd
  • Sterling K. Brown sebagai Colonel Elias Banks
  • Gregory James Cohan sebagai Smith (voice)
  • Abraham Popoola sebagai Casca Decius
  • Lana Parrilla sebagai Val Shepherd
  • Mark Strong sebagai General Jake Boothe

SINOPSIS FILEM ATLAS (2024)

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Pada tahun 2043, pengganas kecerdasan buatan humanoid Harlan mengetuai perang mesin melawan manusia, yang menyebabkan 3 juta orang mati. Pasukan tentera Gabungan Bangsa-Bangsa Antarabangsa (ICN) baharu memenangi rentetan kemenangan menentang Harlan dan memaksanya melarikan diri ke angkasa lepas.

Dua puluh lapan tahun kemudian, Atlas Shepherd, seorang penganalisis dengan ketidakpercayaan mendalam terhadap kecerdasan buatan dan anak perempuan pereka Harlan, mencari pelarian itu. Selepas salah seorang ejen AI Harlan ditangkap dan disoal siasat, Atlas mendapati Harlan telah melarikan diri ke sebuah planet di Galaksi Andromeda, dan menegaskan bahawa dia mengiringi misi ketenteraan untuk mencari dan menangkapnya.

Beberapa saat sebelum ICN Rangers yang dilengkapi mech turun ke planet ini, dron Harlan menyerang kapal mereka yang mengorbit. Untuk terus hidup, Atlas terpaksa memasuki mesin sendiri dan jatuh ke planet itu apabila kapal itu musnah. Atlas berjaya mendapatkan kawalan asas ke atas mekanisme walaupun dia tidak mempercayai AI onboard, yang memperkenalkan dirinya sebagai Smith. Atlas mengarahkan Smith untuk menuju ke titik penurunan yang dirancang, di mana dia mendapati seluruh renjer mati. Dia dengan berat hati bersetuju untuk menghubungkan fikirannya secara langsung dengan Smith, membolehkan kawalan yang lebih besar terhadap mekanisme itu. Semasa mereka mengembara ke arah pod penyelamat, Atlas dan Smith mula terikat, dan dia mendedahkan kepadanya bahawa ibunya adalah orang yang mencipta Harlan.

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Walaupun kehabisan kuasa, Atlas meyakinkan Smith untuk menuju ke pangkalan Harlan untuk menandakannya untuk serangan jarak jauh. Walau bagaimanapun, selepas meletakkan suar di pangkalan, Smith digodam dan dilumpuhkan. Atlas ditangkap dan dibawa ke Harlan, yang merancang untuk memusnahkan sebahagian besar manusia dan memberi peluang kepada mangsa yang terselamat untuk berkembang maju di bawah bimbingan AI. Untuk berbuat demikian, Harlan telah memikat tentera ke planet itu untuk mencuri kapal itu—dan bom karbonnya, yang akan membakar atmosfera Bumi.

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Harlan mengekstrak kod keselamatan daripada otak Atlas untuk melepasi pertahanan Bumi, kemudian meninggalkannya untuk mati bersama Kolonel Banks, satu-satunya mangsa yang terselamat dalam misi itu. Selepas Banks memberikan peranti antara muka neural mechnya, Atlas mengaktifkan semula Smith dari jauh, yang datang untuk menyelamatkan mereka. Atlas seterusnya mendedahkan kepada Smith bahawa Harlan membunuh ibunya selepas Atlas muda itu—cemburu dengan perhatian yang diberikan ibunya kepada Harlan—memberi Harlan antara muka yang tidak terikat dengan fikirannya. Harlan, diprogramkan untuk menyelamatkan manusia daripada risiko, kemudian melihat bahawa sejarah tingkah laku yang merosakkan manusia menjadikannya risiko kepada dirinya sendiri. Smith membantu Atlas mengatasi rasa bersalahnya atas tindakannya, dan dengan Bank mengorbankan dirinya untuk membersihkan laluan mereka, Atlas dan Smith berjuang keluar dan memusnahkan kapal Harlan sebelum mengalahkan Harlan dalam pertempuran tangan ke tangan. Smith yang rosak teruk ditutup sebelum Atlas diselamatkan selepas defibrilasi berulang.

Kembali ke Bumi, Atlas dimaklumkan bahawa CPU Harlan yang rumit akan mengambil masa bertahun-tahun untuk dianalisis. Atlas, kini renjer, menguji model mech terbaharu, yang dibuat dengan pengubahsuaian yang dicadangkan olehnya. Semasa dia melancarkan mekanisme baharu, AInya mengulangi frasa khusus yang dibuat Atlas semasa detik-detik terakhir misi, kemudian secara berseloroh memberitahunya untuk meneka namanya, menunjukkan bahawa program Smith telah bertahan.

ULASAN FILEM : ATLAS (2024)

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Apa khabar semua? Alhamdulillah, baru-baru ini aku mempunyai sedikit masa terluang dan berpeluang untuk menonton sebuah filem di Netflix. Filem berjudul Atlas (2024) ini dibintangi oleh Jenifer Lopez. Ya, aku pasti ramai yang mengenali figura ini, seorang penghibur yang lincah memberikan persembahan di atas pentas kali ini mempersembahkan bakatnya dalam filem sains fiksyen. Adakah ia betul-betul berbaloi atau tidak? In shaa Allah dalam artikel kali ini aku akan kongsikan ulasan dan rumusan aku mengenai filem Atlas (2024). 

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Filem Atlas (2024) merupakan sebuah filem sains fiksyen dan aksi. Umum pastinya sedia maklum bahawa genre sains fiksyen merupakan genre kegemaran aku. Melihat pada trailer filem ini, terdapat beberapa elemen yang menjadi tarikan untuk aku tonton. 

Jalan cerita filem ini bagi aku merupakan salah satu perkara yang sudah boleh diagak. Bukannya klisye tetapi elemen kejutan agak kurang. Dunia pada masa itu dilihat sungguh moden dengan begitu banyak teknologi dicipta untuk membantu manusia dan ia kembali melawan manusia. Konsep dan temanya sudah menarik tetapi beberapa perkara menyebabkan aku kurang berpuas hati dengan filem ini.

Pelakon utamanya, Jennifer Lopez merupakan seorang pelakon yang berbakat. Itu suatu perkara yang aku akui. Tetapi bagi aku beliau belum mampu untuk membawakan watak yang agak berat ini. Walaubagaimanapun aku masih memuji keberanian beliau untuk menggalas watak ini. Filem ini juga sebenarnya tidak membariskan terlampau banyak pelakon. Untuk watak yang dibawa oleh Simu Liu pula bagi aku tidak memberikan kesan yang banyak sebagai watak A.I yang berpaling tadah. Mungkin sekiranya diberikan beberapa babak atau elemen lebih ganas dan sebagainya menjadikan watak tersebut sebuah watak yang unggul.

Bajet $USD 100 Juta untuk menghasilkan filem ini aku rasakan majoritinya diberikan pada bahagian CGI. Pujian diberikan kepada mereka yang bertungkus lumus menghasilkan imej janaan komputer yang mengagumkan.  Begitu banyak babak-babak menarik yang dihasilkan menggunakan CGI dalam filem ini.

Ulasan Filem Atlas (2024) : Agak Mengecewakan ?

Secara keseluruhannya, filem Atlas (2024) ini merupakan sebuah filem yang menarik dari segi konsep dan temanya. Walaubagaimanapun terdapat beberapa kelemahan yang boleh dilihat yang agak ketara. Oleh, itu aku berikan filem ini :-

BINTANG :  ⭐⭐⭐⭐/10

RUJUKAN :
  • Netflix
  • Google Image
  • Wikipedia

Post a Comment

0Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Ok, Go it!