Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Aerill Hassan
2
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

(toc) #title=(KANDUNGAN)

Filem Deadpool & Wolverine (2024) merupakan sebuah filem adiwira berdasarkan Komik Marvel, diterbitkan oleh Marvel Studios, Maximum Effort dan 21 Laps Entertainment. Filem ini merupakan filem ke 34 dalam siri franchise Marvel Cinematic Universe. Filem ini juga merupakan filem sekuel kepada filem Deadpool (2016) dan Deadpool 2 (2018).

Diarahkan oleh Shawn Levy berdasarkan lakonlayar oleh Ryan Reynolds, Rhett Reese, Paul Wernick dan Zeb Wells, filem ini mengisahkan tentang Deadpool yang menyedari dunianya akan dimusnahkan oleh TVA (Time Variance Authority) disebabkan oleh kematian Wolverine dalam filem Logan. Deadpool kemudiannya berpasangan dengan Wolverine dunia lain untuk menyelamatkan dunianya sendiri.


DEADPOOL & WOLVERINE (2024)

Pengarah : Shawn Levy
Lakonlayar : Ryan Reynolds, Rhett Reese, Paul Wernick, Zeb Wells, Shawn Levy
Penerbit : Kevin Feige, Lauren Shuler Donner, Ryan Reynolds, Shawn Levy
Sinematografi : George Richmond
Edit : Dean Zimmerman / Shane Reid
Tarikh Tayangan : 26 Julai 2024
Durasi : 128 minit
Bajet : $USD 200 Juta
Box Office : $USD 658.9 Juta (Ketika artikel dikarang)


BARISAN PELAKON FILEM DEADPOOL & WOLVERINE

  • Ryan Reynolds sebagai Wade Wilson / Deadpool
  • Hugh Jackman sebagai  Logan / Wolverine
  • Emma Corrin sebagai  Cassandra Nova
  • Morena Baccarin sebagai  Vanessa Carlysle
  • Rob Delaney sebagai  Peter Wisdom
  • Leslie Uggams sebagai  Blind Al
  • Aaron Stanford sebagai  John Allerdyce / Pyro
  • Matthew Macfadyen sebagai  Mr. Paradox
  • Karan Soni sebagai  Dopinder
  •  Brianna Hildebrand sebagai  Negasonic Teenage Warhead
  •  Shioli Kutsuna sebagai  Yukio
  • Stefan Kapičić sebagai  suara Colossus
  • Randal Reeder sebagai  Buck
  • Lewis Tan sebagai  Rusty / Shatterstar
  • Dafne Keen sebagai  Laura / X-23 from Logan (2017)
  • Jennifer Garner sebagai  Elektra Natchios daripada filem Daredevil (2003) dan Elektra (2005)
  • Wesley Snipes sebagai  Eric Brooks / Blade daripada trilogi filem Blade (1998–2004); 
  • Channing Tatum sebagai  Remy LeBeau / Gambit
  • Chris Evans sebagai  Johnny Storm / Human Torch daripada Fantastic Four (2005) dan Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007)
  • Jon Favreau sebagai Harold "Happy" Hogan
  • Wunmi Mosaku sebagai  Hunter B-15 
  • Tyler Mane sebagai  Victor Creed / Sabretooth from X-Men (2000)
  • Aaron W. Reed sebagai  Cain Marko / Juggernaut
  • Mike Waters sebagai  Frederick Dukes / Blob
  • Billy Clements sebagai  the Russian
  • Eduardo Gago Muñoz sebagai  Azazel
  • Curtis Rowland Small sebagai  Bullseye
  • Chloe Kibble sebagai Callisto
  • Jessica Walker sebagai  Arclight
  • Jade Lye sebagai Lady Deathstrike
  • Ayesha Hussain sebagai  Psylocke
  • Nilly Cetin sebagai  Quill
  • Daniel Medina Ramos sebagai  Toad

SINOPSIS FILEM DEADPOOL & WOLVERINE (2024)

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Pada 2018, selepas Wade Wilson menggunakan peranti pengembaraan masa Cable untuk menghidupkan kembali teman wanitanya Vanessa Carlysle, dia mengembara dari alam semestanya, Earth-10005, ke Earth-616 / "Garis Masa Suci" berharap untuk menyertai Avengers dan memberi makna tambahan dalam hidupnya. Dia ditolak oleh Happy Hogan dan kembali ke alam semestanya sendiri. Enam tahun kemudian, Wade telah berpisah dengan Vanessa dan bersara daripada menjadi Deadpool tentera upahan bertopeng. Dia bekerja sebagai jurujual kereta terpakai bersama rakannya Peter Wisdom.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Semasa majlis hari jadi Wade, Pihak Berkuasa Varian Masa (TVA) menangkapnya dan membawanya kepada En. Paradox, yang menjelaskan bahawa mereka adalah organisasi di luar masa yang memantau Garis Masa Suci dan multiverse yang lebih luas. Paradox mendedahkan bahawa garis masa Wade semakin merosot akibat kematian "makhluk sauh" yang menstabilkan, Logan. Paradox merancang untuk menggunakan peranti yang dipanggil "Time Ripper" untuk mempercepatkan proses ini daripada menghabiskan beribu-ribu tahun menunggu untuk garis masa mati secara semula jadi. Dia menawarkan untuk menyelamatkan Wade dengan menghantarnya ke Garis Masa Suci di mana dia dijangka memainkan peranan penting dalam acara akan datang. Wade mencuri TemPad Paradox dan menggunakannya untuk pergi ke kubur Logan, dengan harapan dapat menghidupkannya semula dan menyelamatkan garis masa mereka. Apabila ini gagal, Wade menggunakan TemPad untuk mengembara multiverse untuk mencari "varian" alam semesta alternatif Logan yang boleh menggantikan miliknya.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Wade kembali ke TVA dengan varian Logan dan diberitahu oleh Paradox bahawa makhluk sauh tidak boleh diganti, paling tidak oleh varian ini yang dianggap sebagai Wolverine terburuk dalam multiverse. Apabila Wade menyimpulkan bahawa Paradox bertindak tanpa pengetahuan pihak atasannya, Paradox menghantar Wade dan Logan ke Void di mana semua benda dimakan oleh makhluk Alioth. Wade dan Logan ditangkap bersama Johnny Storm dan dibawa ke Cassandra Nova, kakak kembar yang berkuasa dan sadis kepada pemimpin X-Men Charles Xavier. Cassandra, yang membuat perjanjian dengan TVA untuk kekal dalam Void, membunuh Johnny dan meninggalkan Wade dan Logan untuk dimakan oleh Alioth. Pasangan itu berjaya melarikan diri.

Logan dan Wade bertemu dengan varian Deadpool yang dipanggil "Nicepool", yang memberi mereka sebuah kereta dan mengarahkan mereka ke arah kumpulan penentang yang telah melawan Cassandra. Logan bersetuju untuk bekerjasama dengan Wade sebagai pertukaran untuk TVA menetapkan garis masanya, tetapi apabila dia menyedari bahawa ini mungkin tidak mungkin pasangan itu bergaduh dan kedua-duanya dibiarkan tidak sedarkan diri. Mereka ditemui oleh kumpulan penentang, yang terdiri daripada Laura, Elektra, Blade, dan Gambit. 

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Wade mencadangkan pakatan untuk melawan Cassandra, dan Logan bersetuju untuk menyertai mereka selepas perbualan dengan Laura. Anggota penentangan mengalih perhatian pengikut Cassandra manakala Wade dan Logan menghalang kuasanya dengan meletakkan topi keledar Juggernaut di atas kepalanya. Cassandra dikhianati oleh pengikutnya Pyro bagi pihak Paradox dan hampir mati sehingga Logan meyakinkan Wade untuk menanggalkan topi keledar. Cassandra menyembuhkan dirinya sendiri dan membuka portal ke Earth-10005 di mana Wade dan Logan mengetahui bahawa Paradox telah menyelesaikan Time Ripper.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Cassandra belajar tentang rancangan Paradox dari Pyro dan pergi ke Earth-10005. Dia belajar cara menggunakan Time Ripper dari fikiran Paradox dan merancang untuk memusnahkan semua garis masa, hanya meninggalkan Void. Cassandra memanggil tentera varian Deadpool yang membunuh Nicepool dan bertempur dengan Wade dan Logan sehingga Peter tiba dan meyakinkan mereka untuk mengalah. Paradox memberitahu Wade dan Logan bahawa salah seorang daripada mereka boleh memusnahkan Time Ripper dengan mengganggu aliran kuasanya, tetapi ini akan membunuh mereka. Wade dan Logan memusnahkan Time Ripper, membunuh Cassandra dalam proses itu, dan dapat bertahan dengan berkongsi beban. Paradox ditangkap oleh Hunter B-15 dari TVA, yang mendedahkan bahawa tindakan Wade dan Logan telah menyelamatkan Earth-10005 daripada kemerosotan. Wade meminta Hunter B-15 untuk menyelamatkan kumpulan penentang daripada Void dan mengubah sejarah dunia Logan. Dia menjelaskan bahawa yang terakhir tidak mungkin kerana sejarah Logan adalah yang menyebabkan dia menjadi wira sekarang. Kemudian, Wade mengajak Logan untuk berjumpa dengan rakan-rakannya. Semasa perhimpunan yang melibatkan Laura, Logan menggalakkan Wade untuk berdamai dengan Vanessa.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)


ULASAN FILEM DEADPOOL & WOLVERINE (2024)

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Filem Deadpool & Wolverine (2024) merupakan salah satu filem yang menjadi filem paling ditunggu-tunggu untuk tahun ini. Menonton beberapa trailer, sejujurnya aku cukup teruja untuk mengetahui jalan cerita dan apa yang dihidangkan untuk penonton. Alhamdulillah, sekitar 2 atau 3 hari filem ini ditayangkan di pawagam, akhirnya aku berpeluang untuk menonton sendiri filem ini. Untuk itu, terimalah sedikit ulasan aku mengenai filem ini.

Plot dalam filem ini menceritakan bagaimana Wade Wilson berusaha untuk menyelamatkan dunianya dengan bantuan Wolverine daripada dunia yang lain. Sangat mudah untuk difahami. Selain itu, TVA yang berperanan besar dalam menyatukan watak-watak serta lebih kurang 80% ceritanya adalah di Void yang mana merupakan lokasi di penghujung masa, dimana ia juga menempatkan benda-benda dan perkara-perkara yang telah dicantas demi kelangsungan masa bagi sesuatu dunia.

Satu perkara yang genius juga apabila filem ini merupakan filem pertama dalam MCU yang menceritakan tentang golongan mutant. Begitu banyak watak-watak mutant yang ada di dalam filem ini. Filem ini bagaikan sebuah filem untuk mengucapkan selamat tinggal kepada dunia Fox yang menghasilkan filem-filem seperti X-Men dan Fantastic Four.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Tema dalam filem ini menceritakan bagaimana dua watak yang cukup berbeza dalam sebuah perjalanan penuh epik. Wolverine dan Deadpool, siapa sangka akhirnya kedua-dua watak ini berjaya dibawa ke dalam bentuk sebuah filem. Selain itu, filem ini juga memberikan sesuatu yang bermakna kepada watak Wade Wilson dalam menyelamatkan keluarganya.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Pujian sememangnya patut diberikan kepada Ryan Reynolds sebagai pelakon yang memang sebati dengan watak Deadpool. Beliau berjaya melakonkan watak ini dengan bersahaja, sehinggakan dalam dunia sebenar pun beliau berperwatakan sebegitu. Seterusnya, Hugh Jackman juga memberikan sesuatu yang baru dan segar dalam melakonkan watak Wolverine / Logan. Paling dinantikan sudah tentunya watak Wolverine memakai pakaian atau suit serupa dengan wataknya di dalam komik. Penantian 24 tahun yang cukup berbaloi.

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Emma Corrin juga berjaya membawakan watak Cassandra Nova dengan cukup baik, membuatkan penonton tertarik dengan watak dan kuasanya. Aku menjangkakan watak ini akan kembali suatu masa nanti. Selain itu, pujian juga diberikan kepada watak-watak sampingan yang ramai anggap sebagai cameo tetapi bukanlah cameo kerana watak mereka membantu dalam plot. Watak-wataknya adalah seperti Johnny Storm dibawa oleh Chris Evans, X-23 dibawa oleh Dafne Keen, Elektra dibawa oleh Jennifer Garner, Blade dibawa oleh Wesley Snipes, Gambit dibawa oleh Channing Tatum, dan juga Pyro dibawa oleh Aaron Standford. Untuk cameo pula adalah seperti Henry Cavill sebagai Wolverine, watak yang muncul sekejap sahaja. 

Ulasan Filem Deadpool & Wolverine (2024)

Pujian lain yang turut diberikan adalah pada rekaan setnya yang kelihatan cantik. Mungkin ramai yang beranggapan filem ini sudah pastinya menggunakan elemen 'green screen' yang banyak, tetapi sebenarnya kebanyakan setnya adalah set yang sebenar. Sangat membantu untuk para pelakon memberikan yang terbaik dalam lakonan mereka. 

Jutaan tahniah diucapkan kepada mereka yang menghasilkan filem ini serta membantu dalam menjayakan filem ini. Tahniah juga atas kutipan box office yang cukup memberangsangkan dan berjaya memecahkan beberapa rekod. Adakah mungkin akan ada filem Deadpool 4? Kita tunggu dan lihat. Untuk itu, aku berikan filem ini : -


BINTANG : ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐/10

RUJUKAN : 
  • Marvel Studios
  • Google Image
  • Wikipedia



Post a Comment

2Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Dengan kita-kita sekali terdengar lagi sekali lagu Bye Bye Bye tu sebab Deadpool haha.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Ok, Go it!