Review Filem : His Three Daughters (2024)

Aerill Hassan
0
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Review Filem : His Three Daughters (2024)

Filem His Three Daughters (2024) merupakan sebuah filem drama ditulis dan diarahkan oleh Azazel Jacobs. Dibintangi oleh Carrie Coon, Natasha Lyonne dan Elizabeth Olsen sebagai tiga anak perempuan yang mempunyai personaliti tersneidi kembali bersama untuk menjaga ayah yang sakit. 

(toc) #title=(Table of Content)

HIS THREE DAUGHTERS (2024)


Pengarah :  Azazel Jacobs
Penulis : Azazel Jacobs
Penerbit : Azazel Jacobs / Alex Orlovsky / Duncan Montgomery / Matt Aselton / Marc Marrie / Mal Ward / Lia Buman / Tim Headington / Jack Selby
SInematografi : Sam Levy
Edit :  Azazel Jacobs
Muzik : Rodrigo Amarante
Tarikh Tayangan :  6 September 2024
Durasi : 101 minit

Rotten Tomatoes :  97% 
Metacritic : 84/ 100


BARISAN PELAKON FILEM HIS THREE DAUGHTERS (2024)

Review Filem : His Three Daughters (2024)
  • Carrie Coon sebagai Katie
  • Natasha Lyonne sebagai Rachel
  • Elizabeth Olsen sebagai Christina
  • Rudy Galvan sebagai Angel
  • Jose Febus sebagai Victor
  • Jasmine Bracey sebagai nurse
  • Jay O. Sanders sebagai Vincent "Vinny"
  • Jovan Adepo sebagai Benjy

SINOPSIS FILEM HIS THREE DAUGHTERS (2024)


Ketika bapa mereka Vincent mencapai penghujung pertempurannya dengan kanser dan memasuki penjagaan hospis di rumah, anak-anaknya Katie, Rachel dan Christina bersatu semula di apartmennya di New York City. Walaupun bukan anak kandungnya, Rachel telah tinggal bersamanya sepanjang sakitnya. Katie dan Rachel bertengkar mengenai Rachel menghisap ganja di apartmen dan kegagalan Rachel untuk meminta Vincent menandatangani perintah Jangan Resusitasi semasa dia masih jelas. Walaupun Rachel menegaskan Vincent tidak kisah dia merokok, Katie menyuruh Rachel melakukannya di luar. Katie mengkritik Rachel selepas mendapati tiada makanan di dalam peti sejuk kecuali tiga beg epal.

Angel, seorang pekerja hospis, melawat rumah dengan jururawat Mirabella dan memberi amaran kepada adik-beradik bahawa bapa mereka boleh mati secara mengejut. Kemudian, Katie bergelut untuk menulis obituari untuk Vincent, dan Rachel terobsesi dengan pertaruhan sukan sambil enggan masuk ke bilik tidur di mana Vincent terbaring tidak sedarkan diri.

Review Filem : His Three Daughters (2024)

Angel memberitahu adik-beradik bahawa Vincent telah berkembang pesat dan akan mati tidak lama lagi. Satu titik pertikaian ialah apabila Vincent meninggal dunia, Rachel akan menjadi pemegang pajak apartmen terkawal sewa yang telah lama keluarga mereka. Katie khususnya merasakan bahawa Rachel hanya "menunggu dia mati" supaya dia boleh mewarisi apartmen itu. Saudara perempuan secara ringkas berfikir bahawa Vincent sedang nazak; semasa kejadian itu, Rachel masih tidak masuk ke dalam bilik.

Rachel meminta teman lelakinya Benjy, yang kecewa dengan cara kakaknya melayannya, terutamanya Katie, yang walaupun tinggal berdekatan di Brooklyn jarang membantu dengan Vincent. Walaupun Rachel melarangnya, dia berdepan dengan mereka, memberitahu mereka kerana melayan Rachel dengan buruk walaupun dia seorang sahaja yang menjaga bapa mereka sepanjang kemerosotannya, mengatakan bahawa apabila dia akhirnya berhenti makan apa-apa selain epal, Rachel adalah orang yang memotongnya untuknya. Dia juga mendedahkan bahawa dia berkawan dengan Vincent, dan walaupun Katie sebelum ini merujuknya sebagai "orang asing", dia telah bertemu dengannya kali terakhir dia melawat, yang dia komen "beberapa bulan" lebih awal.

Katie cuba meminta maaf kepada Rachel, tetapi Rachel dengan marah menolak permintaan maaf itu. Kedua-duanya bergaduh, dan Christina masuk ke tengah-tengah, dengan marah menjerit bahawa dia membenci mereka berdua. Apabila Katie mempertimbangkan untuk pulang ke rumah, Christina meminta maaf atas apa yang dia katakan kepada mereka berdua dan Katie meminta maaf kepada Rachel, tetapi hanya kerana salah secara khusus tentang epal. Apabila Katie mengemukakan pajakan itu, Rachel berkata bahawa dia hanya tinggal untuk menjaga Vincent dan akan berpindah apabila dia meninggal dunia. Perbualan itu memuncak apabila Katie mencadangkan bahawa Rachel kurang daripada anak perempuan Vincent, yang Rachel dengan sebak menjawab bahawa Vincent adalah satu-satunya bapa yang pernah dia miliki.

Keesokan harinya, Katie dan Rachel terikat atas ramalan salah Angel yang berulang tentang bila Vincent akan mati, dan hubungan adik-beradik itu mula bertambah baik. Rachel membantu Katie menulis obituari Vincent, dan akhirnya memasuki bilik Vincent untuk memberitahunya tentang parlaynya pada hari itu. Katie memberitahu Rachel dia harus tinggal di apartmen. Tiga beradik perempuan itu memasuki bilik Vincent bersama-sama, dan dia meminta mereka memindahkannya ke kerusi kegemarannya di ruang tamu. Vincent tiba-tiba mengoyakkan peralatan perubatannya dan mula berjalan-jalan. Kepada anak-anaknya yang terkejut dan gembira, dia bermonolog tentang cintanya kepada setiap daripada mereka, New York City, dan sifat hidup dan mati, hanya untuk melihat kembali ke kerusinya dan menyedari dia meninggal dunia sejurus selepas duduk di sana.

Review Filem : His Three Daughters (2024)

Selepas itu, tiga beradik itu bergilir-gilir duduk di kerusinya, kemudian berpegangan di atas sofa. Christina menyanyikan "Five Little Ducks", tetapi Rachel mengganggunya dan menggantikan baris dengan "Daddy duck berkata 'beep, beep, beep, beeeeeep'" untuk ketawa daripada adik-beradiknya, dan Katie mengakhiri lagu itu dengan "semua itik kecil yang gila datang. belakang". Christina dan Katie mengucapkan selamat tinggal dan kembali kepada keluarga mereka sementara Rachel tinggal bersendirian sebagai pemilik baharu apartmen itu, tetapi Rachel memilih untuk menghisap rumpai di luar seperti yang diingini oleh kakaknya.

ULASAN FILEM HIS THREE DAUGHTERS (2024)

Alhamdulillah, dapat juga aku meluangkan masa untuk menonton filem ini di waktu yang aku sememangnuya sangat sibuk dengan kerja-kerja lain. Untuk menulis artikel ini juga aku perlu mencuri masa yang ada. 

Review Filem : His Three Daughters (2024)

Baiklah, filem His Three Daughters (2024) ini merupakan sebauh filem yang aku nantikan tayangannya. Dibintangi oleh Elizabeth Olsen, salah seorang pelakon Hollywood yang aku minati, pastinya aku tak akan lepaskan peluang untuk menonton filem ini.

Plot dan jalan ceritanya sangat mudah untuk difahami. Bagaimana tiga orang anak perempuan yang sudah dewasa, mempunyai kisah hidup tersendiri, keluarga sendiri kembali menjaga seorang ayah yang sakit tua, dan semakin tenat.

Banyak sebenarnya pengajaran dalam filem ini, dan aku rasa kebanyakan orang tentu mempunyai kisah sebegini. Liku-liku kehidupan sebagai seorang yang tinggal bersama orang tua sedangkan adik beradik lain sudah meninggalkan rumah pusaka dan hidup berkeluarga.

Walaupun dibabak awal filem ini pergaduhan terjadi, tetapi lama kelamaan semakin ke babak penghabisan mereka bertiga kembali berbaik semula demi ayah dan juga setelah mengetahui setiap permasalahan dalam hidup, akhirnya mereka kembali bersatu.

Ya, sebuah filem yang ringkas, tanpa ramai pelakon serta CGI dan sebagainya, tetapi bagi aku filem ini sebuah filem yang dekat dengan kita. Babak yang dilakonkan kelihatan sangat 'real'. Lakonan para pelakon pula sangat hebat, terutamanya tiga watak utama dalam filem ini iaitu Carrie Coon, Natasha Lyonne dan Elizabeth Olsen.

Review Filem : His Three Daughters (2024)

Secara keseluruhannya, aku beranggapan bahawa filem ini merupakan salah satu filem yang anda wajib tonton. Penuh dengan emosi dalam mengajar erti berkeluarga. Untuk itu, aku berikan filem ini : -

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐⭐/5

SEKIAN

RUJUKAN :
  • Netflix
  • Wikipedia
  • Google Image

Post a Comment

0Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Ok, Go it!